Fordonsliggare

Support och vanliga frågor om fordonsliggare

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret är du välkommen att maila oss på support@fordonsliggare.se

 

Hur loggar jag in?

Du har fått ett välkomstmail från fordonsliggare.se. Leta för säkerhets skull i skräpposten. I det mailet finns både länken till ditt system och dina inloggningsuppgifter.

Jag har glömt mitt lösen!

Om du har skrivit fel lösen 3 gånger kommer du att kastas ut ur systemet i 60 minuter.

Om du vill ha nytt lösen trycker du på Glömt lösenord på inloggningssidan. Ett nytt lösen skickas till personens registrerade e-post adress på personkortet:

Hur får jag fram en Skatteverksrapport?

När Skatteverket gör tillsynsbesök är det viktigt att inom 30 minuter få fram en komplett rapport till dem. Denna funktion finns enbart i ett ID06-ackrediterat system.

  1. Logga in. (Du behöver vara Systemadministratör eller Projektadministratör)
  2. Tryck på menyalternativet Skatteverket
  3. Tryck på Personalliggare
  4. Ställ in önskade datum’
  5. Tryck på Visa. Du kan välja att spara vyn som Excel-, PDF- eller XML-dokument.

Du kan väldigt snabbt vid ett kontrollbesök av Skatteverket mejla personalliggaren till handläggaren på plats. Du fyller bara i handläggarens e-postadress och trycker Skicka.

Titta på filmen och se hur enkelt det är.

Instruktionsfilm för Skatteverksrapport

Vad gör jag om Platschef inte är på plats när vi får tillsynsbesök från Skatteverket?

Kontakta Platschefen per telefon eller annan ansvarig person som kan dra ut personalliggaren till Skatteverket.

 

Varför har jag inte fått något välkomstmail?

Kolla din skräppost, Kontrollera mailadress som uppgets. Maila uppratta@fordonsliggare.se och förklara att ingen välkomstbrev har kommit.

 

Var hittar jag Fordonsliggarens användarmanual?

Du har fått en digital användarmanual i ditt välkomstmail från fordonsliggare.se. Här får du den igen.

ID06 Fordonsliggare Användarmanual

Har ni en enkel lathund till systemet?

Ja, det har vi. Vi välkomnar dig till en enkel vardag och därför har vi tagit fram en enkel lathund med de vanligaste frågorna.

Kontakta supporten på support@fordonsliggare.se då skickar vi handboken till dig.

 

Hur hanterar jag ID06-kort till vår praktikant?

Grundregeln är att det är företaget/organisationen som har ett anställningsförhållande, eller annat organisatoriskt ansvar för personen, som ska beställa ID06-kort till personen ifråga.

  • Kort till elever och lärare inom yrkesutbildningar beställs av skolan. Kontakta oss.
  • Kort till elever som anställs under studietiden beställs av arbetsgivaren.
  • Kort till individer som praktiserar/utbildar sig via Arbetsförmedlingen beställs av Arbetsförmedlingen. Hänvisa hit.

Jag vill administrera flera arbetsplatser i samma fordonsliggare, är det möjligt?

Ja det är möjligt. Det kostar 495 kr. i uppläggningsavgift och vi hjälper dig gärna med att sätta upp arbetsplatsen. Kontakta oss på 073-688 96 65 eller support@fordonsliggare.se då hjälper vi dig.

 

Varför heter min Fordonsliggare Anmälningsplats i Entral ID06-systemet?

Fordonsliggare ID AB är ett helägt dotterbolag till Entral AB. Produkten är även ”powered by Entral”. Därför används Entrals artikelbenämning i ID06 systemet.

 

Varför benämns min arbetsplats som projekt?

I Entrals ID06 system används benämningen projekt för alla enskilda arbetsplatser. Dvs. Din arbetsplats är et eget projekt.

 

Vad gör jag med ID06-kort kvittens?

Kvittensen på ID06-kortet förvaras bäst i en pärm lokalt hos platschef. Kom ihåg att rensa pärm när person slutar enl. GDPR.

Hur hanterar jag ID06-kortet när en anställd slutar?

Platschefen skall ta in kortet och avsluta/ spärra det genom att kontakte ID06@areff.se eller 0455-616006.

Varför har jag ingen databas?

Har du skickat in en ifylld upprättande till uppratta@fordonsliggare.se? Ett upprättande tar 2-3 dagar att genomföra.

Uppprätta ditt system